بهمنی: میزان نقدینگي با اعمال سیاست هاي جدید كاهش می یابد
نوشته شده توسط : chudae

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی دولت، 'محمود بهمنی' افزود: باید درون كشور و جامعه ما این مساله روشن شود كه غربی ها همین را می خواهند كه بگویند تحریم ها برضد ایران تاثیر گذاشته است. اما باید بدانیم این قیمت ها كاذب است و قیمت واقعی طلا و ارز این نیست.

به گفته وی ، قیمت طلا در تمام دنیا مشخص است؛ به اندازه وزن در همه جای دنیا طلا خرید و فروش می شود و قیمت واقعی آن مطابق اونس جهانی است.

بهمنی گفت: سیاست های بانك مركزی و دولت موجب شد؛ نقدینگی در پایان سال كنترل شود و میزان سپرده ها افزایش پیدا كند. رشد نقدینگی در سال 89؛ 2/25 بود كه در سال 90 به 4/19 كاهش یافت. در حال حاضر نقدینگی حدود 3 هزار و 522 هزار میلیارد ریال است.

رییس كل بانك مركزی با بیان این كه سیاست های دولت برای كنترل بازار ارز و سكه و طلا همچنان ادامه دارد، اظهار داشت: در سال گذشته اگر بحث علمی، اقتصادی و كارشناسی وجود داشت، به طور غیرواقعی شاهد افزایش كاذب قیمت ارز و سكه و حتی طلا نبودیم. چطور می شود كه قیمت طلا در دنیا پایین بیاید و در ایران بالا برود؟

بهمنی در ادامه تاكید كرد: سیاست های ما برای كاهش قیمت ها كه در چند ماه گذشته اعمال شد به خوبی جواب داد و این سیاست ها برای كنترل قیمت ها همچنان ادامه خواهد داشت.

وی افزود: باید این را در نظر داشت كه كار بانك مركزی خرید و فروش سكه نیست و ما به دنبال سود هم نیستیم. اما در ادامه سیاست های پولی گفته شد؛ افرادی كه برای سكه پیش فروش شده ثبت نام كرده اند، می توانند بجای آن اوراق مشاركت دریافت كنند. پول این كار به بانك ها داده می شود تا در عقود مختلف به كار بگیرند كه این امر موجب شد نزدیك به چهار میلیون سكه جایگزین شود. این یك نوع سیاست برای كنترل قیمت ها بود.

بهمنی گفت: البته در هر صورت نقدینگی در حال نوسان است و مهم این است كه بتوانیم این روند را به صورت كنترلی داشته باشیم. نباید انتظار داشته باشیم كه یك مرتبه پایین بیاید؛ باید یك نقطه بهینه انتخاب شود، یعنی نمی توان با یك ابزار نقدینگی را پایین آورد زیرا در طرف دیگر قضیه تكلیف رشد اقتصادی و اشتغال چه می شود؟ مجموعه مولفه هاست كه می تواند با هم عمل كند و نتیجه دهد.

وی افزود: بانك مركزی مجری سیاست های پولی است و سیاست های مربوط به سرمایه گذاری، بازرگانی و مالیاتی باید با هم بكار گرفته شوند تا بتوان اقتصاد را كنترل كرد.

اقتصام**9141**1601





:: برچسب‌ها: موسیقی , چشم انداز , جشنواره ,
:: بازدید از این مطلب : 271
|
امتیاز مطلب : 6
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : چهار شنبه 31 خرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: